Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Intercollegiaal online

Bohn Stafleu van Loghum
In het februarinummer van TP vroegen we u om advies inzake een probleem bij een 12-jarige patiënt. Hij is ongelukkig met zijn dentitie en zijn ouders maken zich zorgen nu hij naar de middelbare school gaat. Zij vrezen dat hij zich door zijn gebit in zijn nieuwe omgeving terughoudend zal opstellen, wat wellicht negatief uitwerkt op zijn sociale leven daar en wellicht zelfs op zijn leerprestaties. Hij en zijn ouders hopen dat ‘er nu snel iets aan gedaan kan worden’.
Premium

In het februarinummer van TP vroegen we u om advies inzake een probleem bij een 12-jarige patiënt. Hij is ongelukkig met zijn dentitie en zijn ouders maken zich zorgen nu hij naar de middelbare school gaat. Zij vrezen dat hij zich door zijn gebit in zijn nieuwe omgeving terughoudend zal opstellen, wat wellicht negatief uitwerkt op zijn sociale leven daar en wellicht zelfs op zijn leerprestaties. Hij en zijn ouders hopen dat ‘er nu snel iets aan gedaan kan worden’.

Hieronder volgt onze bespreking van de aan u voorgelegde casus (vraag 1 t/m 7), gevolgd door het verdere verloop van de behandeling.

Vraag 1: Wat voor glazuurafwijking is dit?

Antwoord: Het gaat hier om amelogenesis imperfecta ‘smooth type’.

(Toelichting bij afb. 1: Amelogenesis imperfecta met een goede frontrelatie, maar uiteraard wel met diastemen.)

Vraag 2: Is dit een erfelijke, dus aangeboren afwijking?

Antwoord: Jazeker. Heel vaak blijkt dat bij een van de ouders ook een afwijkende vorm van het glazuur aanwezig is.

(Toelichting bij afb. 2 en 3: De eerste premolaren beginnen door te breken.)

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-017-0052-4/MediaObjects/12496_2017_52_Fig1_HTML.jpg
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-017-0052-4/MediaObjects/12496_2017_52_Fig2_HTML.jpg
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-017-0052-4/MediaObjects/12496_2017_52_Fig3_HTML.jpg
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-017-0052-4/MediaObjects/12496_2017_52_Fig4_HTML.jpg
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-017-0052-4/MediaObjects/12496_2017_52_Fig5_HTML.jpg
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-017-0052-4/MediaObjects/12496_2017_52_Fig6_HTML.jpg
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-017-0052-4/MediaObjects/12496_2017_52_Fig7_HTML.jpg

Vraag 3: Wat is mijn rol als huistandarts bij deze patiënten?

Antwoord: Het is erg belangrijk je als behandelaar dit tijdig onderkent en ervoor zorgt dat de behandeling wordt gestart om te voorkomen dat elementen in een verkeerde occlusie komen te staan en te dicht op elkaar (‘root proximity’)

Vraag 4: Waaruit bestaat in grote lijnen de aanpak?

Antwoord: herstellen van de anatomie, maar

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 3, 2017.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.