Infectietransmissie en aerosolen

Bohn Stafleu van Loghum
Tijdens een tandheelkundige behandeling komen bij het gebruik van bijvoorbeeld een airrotor of een ultrasoonreiniger, en via spatten, of vanuit het speeksel uit de mond van de patiënt vaak grote en kleine vochtdruppeltjes (aerosolen) vrij. De aerosolen en druppels bevatten micro-organismen en vormen in de mondzorgpraktijk voor zowel de patiënt als de behandelaar een risico op infectietransmissie. Charifa Zemouri heeft tijdens haar promotieonderzoek het risico van infectietransmissie via aerosolen bestudeerd.
Premium

1 Wat was de aanleiding van uw onderzoek?

Aerosolen in de mondzorgpraktijk kunnen ziekteverwekkers bevatten die afkomstig zijn uit de mond of longen van de patiënt en uit de biofilm van de waterslangen uit de behandelunit. Deze aerosolen fungeren als transporteur van ziekteverwekkers en vormen hierdoor een risico op infectietransmissie voor zowel de patiënt als de mondzorgprofessional. Naar de eigenschappen van aerosolen en invloed van water en de biofilm was tot nu toe weinig onderzoek gedaan. Daarom onderzocht ik het infectierisico van aerosolen tijdens tandheelkundige behandelingen rekening houdend met de waterkwaliteit in relatie tot infectiepreventie.

2 Wat heeft u precies onderzocht?

Ik heb eerst in kaart gebracht welk wetenschappelijk bewijs tot dat moment beschikbaar was over de risico’s van aerosolen in de tandheelkunde. Vandaaruit heb ik de tekortkomingen geformuleerd en daarop heb ik de rest van het promotieonderzoek gebaseerd. In het vervolgonderzoek zijn de microbiële luchtbelasting en waterkwaliteit tijdens een behandeling in verschillende praktijken gemeten. De kwaliteit van de mondzorgaerosolen zijn altijd gerelateerd aan waterkwaliteit. Als een waterleiding een biofilm bevat is dit meetbaar in de lucht. Om de kwaliteit van het water in de behandelunit te waarborgen, worden behandelunits dagelijks of wekelijks gereinigd met antimicrobiële middelen. Het was onbekend welke behandeling het meest effectief is en of er een kans op resistentie ontstaat. Met behulp van een laboratoriummodel zijn waterbiofilms gekweekt die zijn blootgesteld aan verschillende antimicrobiële middelen in verschillende concentraties. Hierbij werden verschillende behandelprotocollen gebruikt. Daarnaast is een biofilm gekweekt in een medium dat groei dusdanig stimuleert
Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 7, 2020.