Het syndroom van sjogren in een nieuw perspectief: Het syndroom van Sjögren

Op reumatoïde artritis na is het syndroom van Sjögren, met een prevalentie van 60,8 gevallen per 100.000 mensen, de meest voorkomende systemische autoimmuunziekte. Het syndroom tast in het bijzonder vochtproducerende (exocriene) klieren aan, met name de speeksel- en traanklieren. De beschadiging van deze klieren leidt o.a. tot een droog gevoel van de ogen (keratoconjunctivitis sicca) en de mond (xerostomie), zie afbeelding 1. ‘Sjögren’ kent twee vormen: het primaire en het secundaire syndroom. Primair als de aandoening zich beperkt tot een droog gevoel in de ogen, een droog gevoel in de mond en/of zwellingen van de speekselklieren. Secundair wanneer het syndroom tevens gepaard gaat met een andere systemische auto-immuunziekte, bijvoorbeeld reumatoïde artritis of lupus erythematosus. In haar promotieonderzoek keek Konstantina Delli naar de alternatieve mogelijkheden met betrekking tot de diagnostiek en de behandelopties van het syndroom van Sjögren, en beoordeelde ze de kwaliteit van online informatie over deze aandoening.

Premium

1 Wat was de aanleiding

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Tandartspraktijk.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.

• Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 1, 2018.