Het syndroom van sjogren in een nieuw perspectief: Het syndroom van Sjögren

Op reumatoïde artritis na is het syndroom van Sjögren, met een prevalentie van 60,8 gevallen per 100.000 mensen, de meest voorkomende systemische autoimmuunziekte. Het syndroom tast in het bijzonder vochtproducerende (exocriene) klieren aan, met name de speeksel- en traanklieren. De beschadiging van deze klieren leidt o.a. tot een droog gevoel van de ogen (keratoconjunctivitis sicca) en de mond (xerostomie), zie afbeelding 1. ‘Sjögren’ kent twee vormen: het primaire en het secundaire syndroom. Primair als de aandoening zich beperkt tot een droog gevoel in de ogen, een droog gevoel in de mond en/of zwellingen van de speekselklieren. Secundair wanneer het syndroom tevens gepaard gaat met een andere systemische auto-immuunziekte, bijvoorbeeld reumatoïde artritis of lupus erythematosus. In haar promotieonderzoek keek Konstantina Delli naar de alternatieve mogelijkheden met betrekking tot de diagnostiek en de behandelopties van het syndroom van Sjögren, en beoordeelde ze de kwaliteit van online informatie over deze aandoening.

1 Wat was de aanleiding van uw onderzoek?

Om het syndroom van Sjögren vast te stellen zijn enkele diagnostische testen beschikbaar waarbij invasieve onderzoekstechnieken betrokken zijn. Momenteel wordt veel aandacht besteed aan de waarde van echografie, als een niet-invasieve diagnostische methode. Als diagnostiek van het syndroom van Sjögren met deze methodiek betrouwbaar blijkt, is echografisch onderzoek van de speekselklieren mogelijk een alternatief voor een van de andere, gewoonlijk meer invasieve diagnostische onderzoeken. De eerste resultaten van echografisch onderzoek leken veel belovend, maar over de werkelijke diagnostische waarde van echografie van de speekselklieren was nog onvoldoende bekend.

Daarnaast was het met

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 1, 2018.

Geef je reactie