Het syndroom van sjogren in een nieuw perspectief: Het syndroom van Sjögren

Bohn Stafleu van Loghum
Op reumatoïde artritis na is het syndroom van Sjögren, met een prevalentie van 60,8 gevallen per 100.000 mensen, de meest voorkomende systemische autoimmuunziekte. Het syndroom tast in het bijzonder vochtproducerende (exocriene) klieren aan, met name de speeksel- en traanklieren. De beschadiging van deze klieren leidt o.a. tot een droog gevoel van de ogen (keratoconjunctivitis sicca) en de mond (xerostomie), zie afbeelding 1. ‘Sjögren’ kent twee vormen: het primaire en het secundaire syndroom. Primair als de aandoening zich beperkt tot een droog gevoel in de ogen, een droog gevoel in de mond en/of zwellingen van de speekselklieren. Secundair wanneer het syndroom tevens gepaard gaat met een andere systemische auto-immuunziekte, bijvoorbeeld reumatoïde artritis of lupus erythematosus. In haar promotieonderzoek keek Konstantina Delli naar de alternatieve mogelijkheden met betrekking tot de diagnostiek en de behandelopties van het syndroom van Sjögren, en beoordeelde ze de kwaliteit van online informatie over deze aandoening.
Premium

1 Wat was de aanleiding van uw onderzoek?

Om het syndroom van Sjögren vast te stellen zijn enkele diagnostische testen beschikbaar waarbij invasieve onderzoekstechnieken betrokken zijn. Momenteel wordt veel aandacht besteed aan de waarde van echografie, als een niet-invasieve diagnostische methode. Als diagnostiek van het syndroom van Sjögren met deze methodiek betrouwbaar blijkt, is echografisch onderzoek van de speekselklieren mogelijk een alternatief voor een van de andere, gewoonlijk meer invasieve diagnostische onderzoeken. De eerste resultaten van echografisch onderzoek leken veel belovend, maar over de werkelijke diagnostische waarde van echografie van de speekselklieren was nog onvoldoende bekend.

Daarnaast was het met betrekking tot de behandeling van Sjögren bekend dat een behandeling met rituximab, een zogenaamde biological die op B-cellen aangrijpt, kan resulteren in een afname van de symptomen van Sjögren. Rituximab zorgt ervoor dat het aantal CD20-positieve B-cellen in onder andere de speekselklieren afneemt. Niet alle patiënten reageren echter goed op deze behandeling, die bovendien erg kostbaar is. In dat kader is het van groot belang om voorafgaand aan een behandeling met rituximab te kunnen inschatten of een bepaalde patiënt wel of niet goed op een behandeling met rituximab zou reageren.

Ten slotte: sinds het internet in toenemende mate wordt gebruikt voor het inwinnen van gezondheidsinformatie, zullen waarschijnlijk ook patiënten met het syndroom van Sjögren online informatie zoeken, bijvoorbeeld naar de progressie, symptomen en behandelmogelijkheden van de aandoening. Of de kwaliteit van deze informatie voldoende is, was niet bekend.

2 Wat heeft u precies onderzocht?

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 1, 2018.