Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het kind bij de tandarts

Dr. Dien Gambon
Het behandelen van kinderen is voor sommige tandartsen een feest en makkelijk, voor andere een uitdaging en een hele toer. Gedrag van kinderen kan tandheelkundige zorgverleners tot wanhoop drijven. Toch bepaalt ons handelen voor een deel het gedrag van het kind. Als we weten hoe we gedrag kunnen beïnvloeden, kan dit bijdragen een tandheelkundige behandeling makkelijker te laten verlopen. Ook ouders kunnen ons daarbij tot steun zijn. Door kinderen te belonen bij gewenst gedrag neemt positief gedrag toe, maar hoe doe je dat als tandarts en wat voor middelen staan ons ter beschikking?
Premium

‘Leren’ doen zeer jonge kinderen alleen al door te kijken en te zien wat het gevolg is van hun handelen. Wanneer ze iets doen wat een positief effect heeft (het is leuk, het geeft een fijn gevoel, het kind krijgt een complimentje) is het zeer waarschijnlijk dat het kind het gedrag zal herhalen. Hoe vaker dat gebeurt, hoe vaker het gedrag zich zal herhalen. Maar pas op: ook het doorbreken van het gedrag van een ander kan door een bepaalde reactie een bekrachtiging voor een kind zijn. Het overkomt ons als tandarts allemaal: een kind dat niet wil. We behandelen met affiniteit en geduld, maar desondanks gooit het kind alles in de strijd: het huilt, het beweegt, het houdt de mond dicht of het duwt zelfs de handen van de behandelraar weg waardoor we de behandeling moeten stoppen. Het kind wordt een gevaar voor zichzelf en de zorgverlener. Zeer waarschijnlijk zal het kind bij de volgende behandeling hetzelfde gedrag vertonen, of sterker: nog voordat de tandarts ook maar iets heeft gedaan begint het kind al met gedrag dat tandheelkundige zorg onmogelijk maakt. Hoe kan je gedrag voor een betere mondgezondheid, samenwerking en doorzettingsvermogen versterken, maar ook voorkomen dat storend gedrag van kinderen in de stoel ongewild versterkt wordt?

Gewenst gedrag versterken kan je op verschillende manieren doen: sociaal, materieel of vanuit een activiteit

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 7, 2016.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.