Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De eerste radioreclame

Frank Heynick
Hoe komt het dat in de VS de radio- en tv-omroepen nooit in de handen van de staat kwamen? Denk aan tandpasta.
Premium

Het begrip ‘radio’ is rond de twintigste eeuwwisseling gevormd uit het Latijnse radius (straal). Elektromagnetische (radio)golven stralen in alle richtingen van de bron signalen uit, door de lucht en zelfs door een vacuüm. Dit in tegenstelling tot de elektrische signalen in het koperdraad tussen twee telegraaftoestellen of twee telefoons.

Toch werd het verschijnsel van elektromagnetische communicatie in de vroege decennia van de twintigste eeuw niet als ‘radio’ maar als ‘draadloze telegrafie’ en ‘draadloze telefonie’ ontwikkeld. De belangrijke pioniers op dit gebied, zoals de Italiaan Guglielmo Marconi, zagen de ontwikkeling voornamelijk als – evenals bij de telegraaf en de telefoon – punt-tot-punt-communicatie, vooral waar verbinding door elektrische draden niet mogelijk was: voornamelijk met schepen op zee.

Titanic

De ontwikkeling van de radio in de twintiger jaren van één zender naar honderden, duizenden, en uiteindelijk miljoenen ontvangers was voornamelijk een Amerikaans verschijnsel. Al in de eerste decennia van de nieuwe eeuw was onder anderen de Amerikaanse uitvinder Lee De Forest actief bij het ontwikkelen van de radiolamp voor het continu door de lucht verzenden en ontvangen van geluiden (stemmen, muziek, enzovoorts). Toch bleven bij draadloze communicatie de traditionele punten en streepjes van de morsecode in gebruik in het tweede decennium van de eeuw.

Bijzonder merkwaardig

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 6, 2016.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.