Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Angst en hypnose in de stoel

Joost Mertens
Recent moest bij mijn jongste zoon voor een tweede maal een kies getrokken worden. Ik had hem voorbereid en enige instructies gegeven om daarbij te denken aan andere zaken dan de naald van de verdovingsspuit en de tang.1 Helaas werd deze voorbereiding door de tandartsassistente bijna volledig tenietgedaan door haar vraagstelling ‘wat er de vorige keer zo vreselijk pijn had gedaan’, en dat ze zouden verdoven totdat hij ‘niets meer zou voelen’.(!) De molaar ging eruit. Maar nu met minstens twee keer de hoeveelheid anestheticum als de eerste keer.
Premium

Die extractie bij mijn zoon maakte mij weer eens duidelijk dat er in de gezondheidszorg in het algemeen, en in de tandheelkunde in het bijzonder, nog een wereld te winnen is op het gebied van kennis van psyche en taal. In een recent onderzoek naar het effect van voorlichting bij een geneesmiddel tegen migraine bleek dat een negatieve suggestie bij het effectieve middel het effect sterk reduceerde, terwijl een positieve suggestie bij het placebo een sterk gunstig effect sorteerde: de effectratio’s van deze twee combinaties lagen belachelijk dicht bij elkaar. Hiermee is (niet voor het eerst) bewezen dat een gesuggereerde verwachting in belangrijke mate (50%!) het effect stuurt, zowel in positieve als in negatieve richting.2 Dit werkt ook bij de patiënt in de tandartsstoel. Zodra de patiënt de wachtkamer binnenstapt, is er verwachting. De verbale en non-verbale communicatie stuurt deze verwachtingen tussen behandelaar en patiënt over en weer. Het maakt voor de pijnbeleving nogal uit of de patiënt wordt ontvangen door een zenuwachtige, jonge collega die zegt: ‘Dit gaat nogal pijn doen, dus geef ik je een verdoving’, of door een ervaren, ontspannen behandelaar die geruststellend zegt: ‘Dit is zo over’.

Praatjes vullen geen gaatjes, maar woorden kunnen wel bekoren

Placebo-effecten hebben sterke neurobiologische mediatoren die meer en meer

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 6, 2016.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.