FDI introduceert interactief diagram over mond- en algemene gezondheid

Diederik Wieman
Er is veel geschreven over en onderzoek gedaan naar het bi-directioneel verband tussen mondgezondheid en algemene gezondheid. Van veel aandoeningen is dat verband inmiddels wetenschappelijk vastgelegd. De nieuwste onderzoeken zijn door de wereldfederatie van tandartsen (FDI) inzichtelijk gemaakt via een interactief diagram.

Mondgezondheid is een belangrijke indicator van de algemene gezondheid en een slechte mondgezondheid kan het risico op andere niet-overdraagbare aandoeningen verhogen. Een slechte mondgezondheid en onbehandelde mondziekten worden in verband gebracht met meerdere gezondheidsproblemen, waaronder hart- en vaatziekten, een verhoogd risico op beroerte en diabetes. De aandoeningen hebben een bi-directioneel verband met parodontitis; ze beïnvloeden elkaar en kunnen elkaar verergeren. De FDI heeft nu een interactief ‘Whole Body Health Diagram’ ontwikkeld waarmee tandartsen toegang krijgen tot de nieuwste onderzoeken op dit terrein. Dit gaat gemakkelijk en snel door op het lichaamsonderdeel of orgaan te klikken. Vervolgens opent een venster met de samenvatting van de aandoening en linkjes naar wetenschappelijk onderzoek. Bekijk hier het interactieve diagram.