ACTA krijgt subsidie voor onderzoek naar botontkalking

Diederik Wieman
ACTA ontvangt een bedrag van 1 miljoen voor onderzoek naar de gezondheid van vrouwen in de overgang. Het onderzoek spitst zich toe op de invloed van de overgang op het verlies van bot. Zo neemt tijdens de overgang het aantal ontstekingen van de weefsels rond de tand (parodontitis) toe, wat zorgt voor het verlies van bot. Ook wordt onderzoek gedaan naar osteoporose en zeer pijnlijke botbreuken.
© Lydie / stock.adobe.com

Al in de jaren voor de overgang verliezen vrouwen heel snel bot. Hierdoor hebben vrouwen na de overgang vaak last van botontkalking (osteoporose) en zeer pijnlijke botbreuken. Daarnaast neemt het aantal ontstekingen van de weefsels rond de tand (parodontitis) tijdens de overgang sterk toe en ook dat zorgt voor het verlies van bot.  ACTA heeft een uniek onderzoeksmodel waarmee verschillende soorten menselijke botcellen samen gekweekt kunnen worden in een laboratorium. De echte situatie wordt in het laboratorium zo goed nagemaakt dat ook de mechanische krachten, die normaal in het lichaam aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld met kauwen, in het onderzoeksmodel worden nagebootst. De onderzoekers willen met dit model testen hoe de afwezigheid van mechanische krachten en de veranderingen van de hormonen het verlies van bot beïnvloeden. Op die manier kunnen de onderzoekers voorspellen of vrouwen met een hoog risico op botontkalking hormoonmedicijnen moeten krijgen, of meer moeten bewegen, of misschien allebei. Lees hier het hele bericht.