Verbeter tot 4.6x de interproximale tandplakcontrole met Listerine

LISTERINE® mondspoelmiddelen: voor elke patiënt[*], elke dag, met of zonder alcohol. Het positieve effect van Listerine is aangetoond in meer dan 150 wetenschappelijke studies.

Ondanks een goede mondverzorging ontstaat er elke dag opnieuw een laagje tandplak op tanden en kiezen, dat hoofdzakelijk bestaat uit bacteriën. Alle plak verwijderen kost tijd en moeite. De schadelijke bacteriën in de tandplak veroorzaken tandbederf en ontstoken tandvlees, vooral tussen de tanden en kiezen en langs de rand van het tandvlees. De dagelijkse mondhygiëne blijkt een uitdaging voor uw patiënten. Wist u dat de gemiddelde poetstijd slechts 46 seconden bedraagt en dat slechts 31 % van de Nederlanders regelmatig flost.

Ja inderdaad, de mondhygiëne thuis kan bij veel patiënten beter om iets te doen aan de hoge prevalentie van parodontale aandoeningen. Als mondhygiënist en tandarts is uw wetenschappelijk-onderbouwd advies een enorme meerwaarde.

Als aanvulling bij het dagelijkse tandenpoetsen en de interdentale verzorging kan bij heel wat patiënten het gebruik van een mondspoeling met essentiële oliën worden aanbevolen. Als ze samen worden toegepast, kunnen deze hulpmiddelen voor de mondgezondheid in de vorm van een 3-voudige profylaxe de controle van de dentale biofilm merkbaar verbeteren. Mondspoelingen op basis van essentiële oliën (zoals Listerine) kunnen in de dentale biofilm doordringen en bijgevolg helpen om pathogene kiemen effectief te bestrijden.

Listerine mondspoelmiddelen: voor elke patiënt[*], elke dag, met of zonder alcohol. Het positieve effect van Listerine is aangetoond in meer dan 150 wetenschappelijke studies. Nieuwe inzichten uit 2 zeer recente klinische studies bevestigen opnieuw de meerwaarde van het gebruik van Listerine als deel van de dagelijkse mondhygiëne.

De eerste studie [1] vergelijkt de klinische werkzaamheid van mondspoeling op tandplak in vergelijking met flossen. Deze studie toonde aan dat Listerine en correct tandenpoetsen tot wel 4.6 keer effectiever bleek in het verminderen van interproximale TPI na 12 weken in vergelijking met tandenpoetsen en flossen.

Een tweede studie [2] toonde aan dat de effecten van mondspoelmiddelen met essentiële oliën een belangrijk onderdeel van de mondhygiëneroutine vormt. Deze studie toonde na 12 weken 28.4 % meer interproximale tandplakvermindering voor poetsen en Listerine ten opzichte van poetsen en flossen.

Maak jij al het verschil door de 3-voudige profylaxe aan jou patiënt uit te leggen? Een routine in 3 eenvoudige stappen:

1. Tandenpoetsen (minimaal 2 minuten) verwijdert etensresten en bacteriën die tandplak veroorzaken van het tandoppervlak.
  2. Flossen bereikt de ruimtes tussen de tanden tot onder het tandvlees.
  3. Spoelen met Listerine. De essentiële oliën dringen diep door in de biofilm en bestrijden zo tot 99.9 % van de bacteriën en vertragen de herkolonisatie van bacteriën.

Help je patiënt op weg naar een nog betere tandhygiëne!
Klik hier voor meer informatie over Listerine

* afhankelijk van de variëteit vanaf 6 of 12 jaar.
TPI = Turesky Plaque Index.
1 Bosma ML et al.: Efficacy of Flossing and Mouthrinsing Regimens on Plaque and Gingivitis: A randomized clinical trial. J Dent Hyg June 2022, Vol. 96, No. 3, 8-20.
2 Milleman J et al.: Comparative Effectiveness of Toothbrushing, Flossing and Mouthrinse Regimens on Plaque and Gingivitis: A 12-week virtually supervised clinical trial. J Dent Hyg June 2022, Vol. 96, No. 3, 21-34.