Tandenborstel kan meer bacteriën bevatten dan een wc-bril

Volgens professor Dominique Declerck (KU Leuven), tevens tandarts, kan een tandenborstel meer bacteriën kan bevatten dan een wc-bril. Tandenborstels zijn toch niet zo schoon als gedacht. Bij het tandenpoetsen stop je enkele minuten iets in je mond, dat volgens onderzoek mogelijk smeriger is dan de wc-bril.
Woman brushing cleaning teeth closeup. Funny blonde girl with toothbrush in bathroom. Oral hygiene. Unusual wide angle view Usage: Journal Inside 11945_011_010 (2017) Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional) Usage: Online (20180131) Usage: Online (20180823) Usage: Journal Inside 12614_062_ (20180917) Usage: Online (20210111) *** Local Caption *** © Anetlanda / Getty Images / iStock

Dat zegt professor Dominique Declerck, en tevens tandarts, tegen Het Laatste Nieuws in Metro. Ze plaatst echter wel een kanttekening en zegt dat het van de omstandigheden afhangt of de tandenborstel echt smeriger is dan je toilet.

Volgens Declerck is een toiletbril is een glad oppervlak dat geregeld wordt schoongemaakt met schoonmaakmiddel. Dan valt het wel mee met het aantal kiemen dat je daarop vindt. Een oude tandenborstel die je net hebt gebruikt en nauwelijks afspoelt, zal wél veel micro-organismen bevatten.

Het is algemeen bekend dat in het menselijk lichaam ook bacteriën voorkomen. De bacteriën op onze tandenborstels zijn dan ook niet heel schadelijk. Maar voorkomen moet worden dat de tandenborstel een échte broedplaats wordt. Declerck geeft de volgende adviezen: hanteer een goede borstelhygiëne en gebruik altijd tandpasta, dat werkt als een soort zeep en helpt om de bacteriën op de tandenborstel onder controle te houden. Spoel goed af na elke poetsbeurt, zodat er geen resten blijven zitten tussen de haartjes van de borstel. En bewaar de borstel met het kopje naar boven in een beker, glas of houder, zodat het goed kan drogen.

Ook is het het van belang om de tandenborstel regelmatig te vervangen — ongeveer om de drie maanden. En hoe vaker de tandenborstel wordt gebruikt, hoe eerder hij aan vervanging toe is. Hoe langer en feller je een tandenborstel gebruikt, hoe meer beschadigingen en minuscule scheurtjes er verschijnen in de haartjes van de borstel. Dat zijn de ideale schuilplaatsen voor micro-organismen.

Bron: Metro
Beeld: © Anetlanda / Getty Images / iStock