Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tandartsen moeten beter communiceren met TMD-patiënten

Diederik Wieman
Patiënten met kaakgewrichtsklachten gaan doorgaans een medisch traject in voor behandeling van hun klachten. Onderzoekers van de McGill University in Montreal hebben echter onderzocht wat TMD-patiënten van hun tandartsen verwachten bij het begeleiden en omgaan met hun chronische aandoening. Uit het onderzoek blijkt dat een betere communicatie tussen tandartsen en TMD-patiënten kan leiden tot positieve gezondheidsresultaten.
Premium

Voor een goed patiëntperspectief hebben de onderzoekers zes TMD-patiënten uitgebreid ondervraagd. Op de transcriptie van deze diepte-interviews werd daarna een interpretatieve fenomenologische analyse toegepast. Fenomenologie gaat over het willen leren begrijpen van een verschijnsel zoals het zich aan je voordoet en op het hebben van een intuïtieve, open houding. De TMD-patiënten benadrukten dat hun tandartsen moeten luisteren en hen meer advies en informatie moeten geven om met TMD-aandoeningen om te gaan. De conclusie van het onderzoek is dat tandartsen hun kennis van TMD moeten uitbreiden om hun patiënten beter te kunnen ondersteunen. Verder moeten zij ook werken aan praktische communicatieve vaardigheden. Het verbeteren van de patiëntrelatie en advisering over omgaan met klachten, kan leiden tot positieve gezondheidsresultaten, zo menen de onderzoekers. Ze denken dan aan minder medische noodsituaties en dure interventies en dus lagere zorgkosten. Maar ook aan een hogere patiënttevredenheid en een kwaliteit van leven. Lees hier het onderzoeksartikel.

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.