Tandarts heeft belangrijke rol bij signalering en behandeling slaapapneu

Diederik Wieman
In een wetenschappelijke publicatie geeft de tandheelkundige faculteit van het King’s College (GB) uitleg over obstructief slaapapneusyndroom (OSAS) en de rol die tandartsen spelen bij de diagnose en behandeling van deze veel voorkomende aandoening. Tandartsen kunnen volgens de auteurs bijdragen aan een betere kwaliteit van leven van patiënten die lijden aan OSAS.
© FG Trade / Getty Images / iStock

Iemand met slaapapneu stopt vaak met ademen tijdens de slaap. De adempauzes duren 10 seconden of langer waardoor de kwaliteit van de slaap afneemt. Apneu kan daardoor leiden tot vermoeidheidsklachten en  concentratieproblemen. Daarnaast hebben patiënten een grotere kans op hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, hartfalen, hartinfarct en herseninfarcten. Het slaapapneusyndroom kan ook overspannenheid (burnout), verwardheid en depressies veroorzaken. Het is dus belangrijk om slaapapneu vroegtijdig op te sporen en te behandelen. De kans dat je patienten in de stoel hebt die de aandoeningen hebben is groot. Naar schatting 1 op de 100 mensen heeft waarschijnlijk slaapapneu. Waarschijnlijk, omdat niet precies bekend is hoe vaak het voorkomt omdat slaapapneu niet altijd wordt ontdekt. Wel is bekend dat de aandoening vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen en vooral in de leeftijd van 45 tot 65 jaar. Lees hier het artikel in Nature