Preventieve extractie niet altijd nodig bij hoofdhalskanker

Diederik Wieman
Om botinfectie door bestraling te voorkomen, worden tanden en kiezen van patiënten met hoofdhalskanker vaak preventief getrokken. Uit promotieonderzoek van tandarts Doke Buurman blijkt dat 74% van die tanden en kiezen achteraf gezien niet verwijderd had hoeven worden. Ze gaat nu op zoek naar manieren om gerichter preventief te verwijderen.
© DrTI / stock.adobe.com
Er is nog weinig bewijs voor de effectiviteit van verwijderen van tanden en kiezen om botinfectie te voorkomen. Tegelijkertijd heeft het negatieve gevolgen: de patiënt kan hierdoor minder goed kauwen en slikken. Doke Buurman bracht de gevolgen in haar onderzoek verder in kaart en onderzocht gegevens van 77 patiënten met keelkanker die bestraling met chemo of immunotherapie ontvingen. Hieruit bleek dat het verwijderen van tanden en kiezen een risicofactor is voor gewichtsverlies. Dit gewichtsverlies heeft weer een negatief effect op de uitkomst van de behandeling. Kortom: preventief tanden en kiezen trekken kan onbedoeld slecht uitpakken voor de patiënt. De tanden worden onder hoge tijdsdruk verwijderd, legt Buurman uit. ‘Na de kankerdiagnose moet de bestraling zo snel mogelijk beginnen, maar de wonden door verwijdering moeten ook 10 tot 14 dagen herstellen. De tandarts moet dan dus razendsnel beslissen welke tanden of kiezen verwijderd worden en moet daarvoor weten wat de bestralingsdosis wordt. Op basis daarvan kunnen we het risico op botinfectie inschatten. Maar omdat het precieze bestralingsplan dan vaak nog niet gereed is én er wel grote haast is, maken we een inschatting. Geen ideale situatie.’  Om meer inzicht te krijgen in het wel of niet zinvol verwijderen van kiezen en tanden analyseerde Buurman een groep van 358 voormalige patiënten. Op basis van de uiteindelijke stralingsdosis van de behandeling trekt ze de conclusie dat achteraf gezien 1274 van de 1759 kiezen en tanden overbodig zijn verwijderd. Lees meer op de site van het UMCM. Of kijk hier voor de wetenschappelijke publicatie.