Nieuw onderzoek naar verband mondhygiëne en long- en hartziekten

Diederik Wieman
Patiënten met ernstige longaandoeningen zoals COPD hebben vaak ook ernstige tandvleesaandoeningen, maar het is nog onduidelijk of de een het gevolg is van het ander, of omgekeerd. Met steun van de Europese Commissie, doet de Universiteit van Bergen (Noorwegen) onderzoek naar deze kip-ei kwestie.
Premium

Volgens de onderzoekers zijn er steeds meer aanwijzingen dat de gezondheid van het tandvlees sterk verband houdt met het ontstaan long- en hartaandoeningen. Het BRuSH-project van de Europese Commissie bestudeert jonge patiënten met milde tot matige tandvleesaandoeningen. Tijdens de onderzoeken halen tandartsen bacteriën uit de mond van de proefpersonen en nemen voor en na de ingreep speeksel en bloed af. Volgens Dr. Randi Bertelsen van de Universiteit van Bergen, verspreiden bacteriën van het ontstoken tandvlees zich via de bloedbaan waarna ze hart en longen bereiken. Dit zou ook verklaren waarom sommige tandplakmicroben worden aangetroffen op hartkleppen en de hartspier. Met het BRuSH-project hopen de onderzoekers in de toekomst meer te weten te kunnen komen over de gezondheid van hun patiënten via een snel monduitstrijkje. Het idee is om speeksel ter plaatse te testen om informatie te krijgen over de (toekomstige) long- en hartgezondheid van patiënten. Het onderzoeksproject loopt tot juni 2024. Meer weten? Kijk dan hier.

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in