Mentale gezondheid tandartsen flink onder druk tijdens corona

Diederik Wieman
De coronapandemie heeft een flinke impact gehad op het mentale welzijn van tandartsen en mondhygiënisten. Tussen juni 2020 en juni 2021 meldde 17,7% van de tandheelkundige zorgverleners angstsymptomen en 10,7% depressiesymptomen. Ruim 8% had last van zowel angst- als depressieve klachten. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift van de American Dental Association. Ook in Nederland is onderzoek gedaan naar de effecten van corona. Hierbij ging het echter vooral om het besmettingsgevaar, de toegankelijkheid en de dienstverlening van mondzorgpraktijken.
Premium

Het Amerikaanse onderzoek is het eerste dat de mentale gezondheid van tandartsen en mondhygiënisten tijdens de pandemie evalueert. Het onderzoek omvatte 8.902 Amerikaanse tandheelkundige zorgverleners die maandelijks deelnamen aan een anonieme, webgebaseerde enquête. Daaruit bleek dat de percentages daalden met de ernst van de pandemie. Ook namen de angstsymptomen af ​​nadat zorgverleners het COVID-19-vaccin kregen. Lees hier het onderzoeksartikel.

Nederland

In Nederland hebben onderzoekers verbonden aan ACTA, de Rijksuniversiteit Groningen en het Radboud UMC onderzoek gedaan naar de gevolgen van de pandemie. Uit dit onderzoek blijkt dat corona een grote impact had op zowel de toegankelijkheid als de uitvoering van de mondzorgpraktijk. Wel blijkt uit dit onderzoek dat de meeste Nederlandse mondzorgverleners extra aandacht besteedden aan hygiëne en infectiebeheersing. Ook werd in Nederland een laag aantal geconstateerde COVID-19-infecties onder Nederlandse mondzorgverleners gemeld. Lees hier het hele onderzoeksartikel gepubliceerd in International Dental Journal. Het artikel in IDJ is een aangepaste versie van de publicatie Impact van het coronavirus op de praktijkvoering van de Nederlandse mondzorg’ in het tijdschrift NTVT

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in