Vaccineren bij uw tandarts?

teundomburg
Auteur TP
In augustus gaf de WHO (World Health Organization) ongevraagd het advies om de niet noodzakelijke tandartsbezoeken voorlopig uit te stellen. Wereldwijd waren beroepsorganisaties het hier, vanzelfsprekend, niet mee eens. Zij verwezen naar de veiligheidsmaatregelen die tandartsen hebben getroffen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. Er zijn ook nauwelijks gevallen van besmetting via tandartspraktijken bekend.
Toch is het wel degelijk zo dat er in de afgelopen periode in onze praktijken zaken zijn veranderd. Sommige collega’s stelden een toename van bruxisme en kaakgewrichtsklachten vast. Wellicht veroorzaakt door spanningen en onzekerheden rondom behoud van werk, gemis aan sociale contacten of zelfs door ziekte. Anderen rapporteerden een terugloop in bezoek. Ouderen durven minder te komen en nu, in deze tweede golf, zijn er weer mensen die hun afspraak (moeten) afzeggen. Ook de naderende verwachte economische crisis kan het tandartsbezoek doen afnemen. Dit leidt tot gaten in de agenda en een tandheelkundig team dat niet productief kan zijn.
Zoals elke getroffen beroepsgroep een beroep doet op zijn creativiteit, denk aan maaltijdbezorging door de gesloten horeca, zo zouden wij ook creatief kunnen zijn. Er wordt namelijk een flink capaciteitsprobleem verwacht zodra er een vaccin tegen Covid-19 beschikbaar is. Of dat nu in december 2020 komt of in maart 2021, het zal een enorme operatie worden om iedereen die zich wil laten vaccineren te bereiken. Veel reguliere zorg is tenslotte ook al uitgesteld en moet worden ingehaald wanneer de gezondheidszorg weer kan opschalen.
Wij tandartsen zien met regelmaat een flink deel van de bevolking, zijn bevoegd en bekwaam om te injecteren en beschikken ook over geschikte ruimtes met hygiëneprotocollen om vaccinaties uit te voeren. Onderzoeken geven aan dat patiënten hun tandarts vaak hoog waarderen en vertrouwen. Ik verwacht dat zij zich ook zonder angst zullen laten vaccineren in hun tandartspraktijk.
Bieden wij onze praktijken aan om de zorg te ontlasten en Nederland te (helpen) vaccineren?
Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 9, 2020.