Investeren in gezond tandvlees rendeert

Extra investeren in preventie van parodontitis levert rendement op in de vorm van extra gezonde levensjaren voor de bevolking. Omgerekend in euro’s vertegenwoordigt dat in Nederland een waarde van 7,8 miljard over een periode van tien jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de onderzoeksafdeling (Economist Intelligence Unit) van het Engelse opinietijdschrift The Economist, in opdracht van de European Federation of Periodontology naar maatschappelijke en economische gevolgen van parodontitis in Nederland, Spanje, Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Premium

De onderzoekers plaatsen de tandvleesaandoeningen, parodontitis en in mindere mate gingivitis, in een breed kader van volksgezondheid. Geprobeerd is in kaart te brengen hoe vaak tandvleesproblemen voorkomen in de zes onderzochte landen, de mogelijkheden voor een brede aanpak daarvan, maatschappelijke en individuele gevolgen van tandvleesproblemen en wat de kosten zijn van het wel of niet aanpakken.

Belangrijke rol leefstijl

Tandvleesontstekingen nemen vooral toe naar mate patiënten ouder zijn. De focus bij de aanpak van parodontitis ligt meestal op aspecten van mondzorg: gezwollen en bloedend tandvlees, aantasting van de kaak en het verlies van tanden en kiezen. In dit onderzoek wordt ook ingegaan op onderliggende aspecten van algemene gezondheid. Het ontstaan van parodontitis hangt vaak samen met een algemene slechte gezondheid van patiënten. Parodontitis is een chronische ontsteking die via de bloedbaan ook op veel andere plaatsen in het lichaam schade kan aanrichten. Zo is er samenhang tussen parodontitis en hart- en vaatziekten en diabetes. Er zouden zelfs aanwijzingen zijn dat het de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer beïnvloedt. Leefstijl, zoals roken en ongezonde voeding, speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van parodontitis.

Betere toegankelijkheid van mondzorg

De onderzoekers pleiten daarom voor meer integratie van mondzorg en algemene gezondheidszorg, want het belang daarvan wordt nu te weinig gezien. Het ontbreekt vaak aan bewustzijn bij patiënten en zorgverleners. Bij de patiënten gaat het vaak om mensen met lage inkomens. Juist die groep is minder geneigd preventief naar de tandarts

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in