Haai met kiespijn

Diederik Wieman
Hij kon wel 20 meter lang worden, de prehistorische haaiensoort megalodon. Met zo’n omvang zou je voor niets en niemand bang hoeven te zijn. Maar ook voor deze reuzenhaai was het oppassen geblazen, zo blijkt uit een bijzonder misvormde tand die gevonden is.
Tand van een megadolon

Het gaat om een ​​afwijking die wordt aangeduid als dubbele tand pathologie, waarbij een enkele tand ‘gespleten’ lijkt. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken: tijdens de tandontwikkeling kunnen twee tandknoppen samensmelten tot één of één tandknop kan in tweeën splitsen. Verdubbeling en fusie kunnen worden veroorzaakt door ziekte, genetica of lichamelijk letsel aan de tandknop. De oeroude haaientand werd onderzocht met beeldvormende technieken en vergeleken met normale tanden van deze haai. De onderzoekers vermoeden dat de haai simpelweg een verkeerde lunch heeft gekozen door zijn tanden te zetten in een stekelige vis. Ook kan de steek van een pijlstaartrog de oorzaak van de afwijking zijn. Volgens de onderzoekers komen tandmisvormingen door letsel ook bij nu levende haaien voor. Feit is dat de haai destijds kiespijn moet hebben gehad en dat ook het leven van een gigantisch prehistorisch roofdier niet over rozen ging. Lees hier het artikel in Paleontology and evolutionary science.