Gezondheidsinspectie checkt tandartsen op inenting hepatitis

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft aangekondigd bij zeker dertig tandartsenpraktijken te controleren of het personeel is ingeënt tegen hepatitis B. Inmiddels zijn de eerste bezoeken afgelegd.

Tandartspraktijken moeten ervoor zorgen dat medewerkers die patiëntgebonden contacten hebben, gevaccineerd zijn tegen hepatitis B en dat ook kunnen aantonen. Als bij die controles blijkt dat medewerkers niet tegen de infectie zijn beschermd, mogen ze geen patiënten meer behandelen tot hun inenting is geregeld. Werken in de sterilisatieruimte mag ook niet meer, omdat daar de kans op prikaccidenten groot is. Een besmet instrument zou in de schone keten kunnen komen.

Niet genoeg aandacht

Binnen de mondzorg wordt veel met holle instrumenten gewerkt en vinden invasieve ingrepen plaats. Daardoor is het risico op besmetting bij mondzorgbehandelingen bij onvoldoende bescherming groot. De inspectie meldde dat tot de controles is besloten, omdat tandartsen nog niet genoeg aandacht hebben voor de bescherming tegen hepatitis B-infecties.

Een adequate bescherming tegen hepatitis B is belangrijk omdat een chronische hepatitis B-infectie kan leiden tot leverontsteking en uiteindelijk zelfs leverkanker. Hepatitis B staat dan ook op de lijst met meldingsplichtige ziekten van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Titer

Op basis van de eerste bezoeken en na afstemming met het RIVM geldt dat het voldoende is wanneer een zorgverlener (aantoonbaar op de werklocatie) over een adequate titer van HBsAg>100 IE/L beschikt. In dat geval wordt niet verlangd dat het vaccinatiebewijs kan worden overlegd. Is de titer lager dan 100, dan moet het vaccinatiebewijs wel in de praktijk aanwezig zijn.

De Inspectie heeft laten weten dat er bij de hepatitis B-check alleen naar dat specifieke onderdeel uit de richtlijn wordt gekeken. Mocht er echter aanleiding voor zijn, dan kan ze het onderzoek uitbreiden en ook de overige aandachtsgebieden beoordelen. Om transparant te zijn over wat wordt getoetst, heeft de IGJ een toetsingskader vastgesteld, bestaande uit de richtlijn Infectiepreventie in mondzorgpraktijken.

KNMT

De KNMT biedt leden nuttige informatie over de vaccinatiestatus hepatitis B en over het vaccinatietraject. Zie voor meer informatie Infectie in de mondzorgpraktijk.

Lees ook: Artsen waarschuwen voor hepatitis B en C: ‘Het is een sluipmoordenaar’

Bron: Nu.nl en KNMT
Beeld: Fotolia