Een doodgewone woensdagmorgen. Ik loop de praktijk binnen, druk op alle knoppen die ik tegenkom, (zo starten we hier normaliter op), ben ik ongeveer achter in het pand beland, denk ik ineens: Er gebeurt niks. Nee hè…
Ligt de hoofdschakelaar eruit. Dan is er dus ergens iets goed fout gegaan. Eerst de hoofdschakelaar er maar weer op. Geen knal, maar wel verbrande kippenverenlucht. Fijn, dit. Oke, alles doet het. Alleen niet het vertrouwde lawaai uit de kelder. Hm, eens even kijken. Ah, compressor kaduuk.
Maar deze dame is niet voor één gaatje te vangen (humor, humor): er staat een reserve compressor. Een keertje gevalletje waterschade gehad, vandaar. Anyway, stukje vindingrijkheidsbeleving naar de mensen toe dan maar, want servicedienst van Dental Depot, noch elektricien, noch installateur gaven sjoege toen ik belde. Ja, het Dental Depot kon heel misschien in de middag een monteur sturen.
Niet tekeer gaan, gewoon aardig en vrolijk blijven, anders kom je in no time te boek te staan als die hysterische feeks uit Groningen. En dat hoeft niet iedereen te weten.
Ondertussen was de eerste patiënt natuurlijk binnen. Die maar even koffie aangeboden en de situatie uitgelegd. Zegt ‘ie: ‘Zal ik even kijken? Ik heb wel een beetje verstand van die dingen.’ Dus in plaats van dat ik een lekkere endodontische herbehandeling 36 met vrolijke ledges, lodges, spelonken en archeologisch interessante artefacten intern zat te doen (het leven is zo mooi), stond meneer 36 bij mij beneden, mij te vragen of ik een BaCo (het was dus half negen, ik zit nog niet zo vroeg aan de Bacardi, maar afijn) voor hem had en een platte schroevendraaier. Uiteraard! Komt eraan, het is nu echt even uw feestje.
Bleek de koppeling niet te passen, dus weer koffie voor meneer en ik naar de doe-het-zelf-zaak voor een andere koppeling, drie straten verder. Hiep hiep hoera, ze hadden er één, en na terugkomst klusten meneer 36 en ik gezamenlijk de reservecompressor operationeel. Oké, ik gaf alles aan. En ik schroefde het laatste kneldingetje dicht want dat lukte hem dan weer niet. Om 10 uur kon ik weer boren.
Kom daar maar eens om. Noodoplossing werkt, en nu op mijn gemakje eens gaan uitkijken naar een nieuwe ‘compressort’ (Heeft er nog iemand eenn staan? Mail maar even naar TP) en gebak regelen voor mijn Redder In Nood van vandaag.
En weet je wat het allerleukste was? Bellen naar dat depot en zeggen dat ze de monteur niet meer hoeven te sturen. Hahaha!
Groeten van Tandartspraktijk De Groot, ook voor al uw decompressievraagstukken.
Marleen de Groot is tandarts, heeft een eigen praktijk in Groningen en zit in de redactie van TandartsPraktijk (TP).