Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Waarschuwingspictogram vermindert aankoop suikerhoudende dranken 

Diederik Wieman
Ouders kopen minder snel suikerhoudende drankjes voor hun kinderen wanneer de producten zijn voorzien van een waarschuwingspictogram. Amerikaanse wetenschappers hebben dit uitgetest in een nagebootste winkel met 325 ouders van kinderen tussen de 2 en 12 jaar als klant.  

De ouders werden willekeurig ingedeeld in een interventie of een controlegroep. Vervolgens lieten de onderzoekers de proefpersonen boodschappen doen waarbij ze een drankje en een snack voor hun kinderen moesten kiezen. De interventiegroep winkelde in een omgeving waar suikerhoudende dranken voorzien waren van een pictogram dat waarschuwde voor diabetes 2 en hartschade. De controlegroep winkelde in een omgeving waar suikerhoudende dranken een barcodelabel hadden. De waarschuwingspictogrammen leidden tot een vermindering van 17% in de aankoop van suikerhoudende dranken. Waar 45% van de ouders in de controlegroep een suikerhoudende drank voor hun kind kocht was dit 28% in de interventiegroep. Ook zorgden de afbeeldingen ervoor dat er drankjes met minder calorieën werden gekocht: 82 kcal versus 52 kcal. Volgens de onderzoekers zijn de pictogrammen een veelbelovende optie om ouders minder suikerhoudende dranken voor kinderen te laten kopen. Implementatie ervan zou kunnen helpen om negatieve gezondheidsgevolgen van frisdranken te verminderen. Lees hier het onderzoeksartikel.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.