Verschenen: overzichtelijk naslagwerk infectiepreventie

De redactie van TP beoordeelde deze derde, herziene uitgave van Infectiepreventie van A tot Z voor de mondzorgpraktijk.

‘Zoals de titel al suggereert zetten de auteurs hierin de hygiënerichtlijnen voor de tandartspraktijk uiteen. In zes overzichtelijke hoofdstukken behandelen zij de belangrijkste onderwerpen. Hoofdstuk 1 gaat over algemene infectieleer, gevolgd door hoofdstukken toegespitst op de tandartspraktijk. Hoewel infectieleer zware kost is, is dit deel toch goed te begrijpen doordat de theorie ondersteund wordt door veel foto’s en subparagrafen. De drie hoofdstukken met praktische tips voor infectiepreventie vormen het hart van het boek. Hierin leggen de auteurs met veel foto’s stapsgewijs uit hoe de behandelkamer gereinigd dient te worden. Bijvoorbeeld: hoe handelt u als een afzuiger tijdens de behandeling op de grond valt? Na het lezen van hoofdstuk 4 over praktische infectiepreventie weet u dit. Wilt u starten met chirurgische ingrepen in de tandartspraktijk? In hetzelfde hoofdstuk leren u en uw assistent hoe een steriel veld opgedekt kan worden en zelfs hoe u steriel handschoenen aantrekt.

De laatste hoofdstukken zijn gewijd aan de nazorg en het onderhoud van dentale apparatuur. Alles wat nog niet de revue is gepasseerd komt in het laatste hoofdstuk Capita selecta (jammer van de gekozen naam) aan de orde, van het testen van water tot het gebruik van een freesapparaat. Ook de volgende kwesties komen aan bod: mag u schoenen met veters dragen? En vooral: waarom wel of niet? Hoe dekt u uw trayblad op? Welk toetsenbord mag u gebruiken? Het zijn vragen die de tandarts, mondhygiënist en assistent dagelijks bezighouden, maar waarop niet iedereen meteen een duidelijk antwoord heeft. Ook zijn de achterliggende gedachten bij hen niet altijd bekend. Na het lezen van dit boek, geschreven voor het tandheelkundig team, is dat verleden tijd. Een mustread voor iedereen die werkzaam is in de tandartspraktijk.’ (Irfan Abas)

Titel: Infectiepreventie van A tot Z voor de mondzorgpraktijk
Auteurs: