Tandarts krijgt 8,8 van patiënt voor vakkundigheid

Nederlanders zijn erg tevreden over hun tandarts. Die krijgt van zijn patiënten gemiddeld een 8,8 voor de vakkundigheid. Ook de persoonlijke aandacht van de tandarts tijdens de behandeling en de behandeling zelf worden met datzelfde cijfer hoog gewaardeerd. Dat blijkt uit gegevens van klanttevredenheidstool Patiëntenvertellen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Vertical color image of beautiful young woman sitting on dentist's chair. Cheerful patient sincerely smiling at camera at dentist's office. Usage: Journal Inside 12614_061_012 (2017) Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional) Usage: Online (20190625) *** Local Caption *** © yoh4nn / Getty Images / iStock

In totaal namen tussen 2013 en 2018 bijna 71.000 patiënten deel aan een enquête. Zij kregen die van hun tandarts naar aanleiding van een periodieke controle of behandeling. Het hoogste cijfer geven de deelnemers voor de bejegening door hun tandarts, een 8,9. Hetzelfde geldt voor de hygiëne tijdens de behandeling. De uitleg over de behandeling krijgt een 8,5. De informatie over de kosten wordt met een 7,7 gewaardeerd.

Patiëntenvertellen is voortgekomen uit de vroegere patiëntenenquête van de KNMT, de beroepsorganisatie van tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen. Klantenvertellen biedt deze vragenlijst nu met goedkeuring van de KNMT aan tandartsen aan om klanttevredenheid te meten. Patiëntenvertellen is erkend door het Kwaliteitsregister Tandartsen (KRT).

De KNMT ziet Patiëntenvertellen als een manier voor tandartsen om kennis te nemen van de ervaringen van hun patiënten en de kwaliteit van hun zorg waar mogelijk te verbeteren.

Ga voor meer informatie naar het hele onderzoek >>

Bron: KNMT
Beeld: © yoh4nn / Getty Images / iStock

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.