Effect van tandverlies op depressie: studie VS

Depressie heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid en het welzijn van mensen. Orale ziekten worden in verband gebracht met depressie, maar tot nu toe was er geen oorzakelijk bewijs. Deze studie was gericht op het identificeren van het oorzakelijke effect van tandverlies op depressie bij Amerikaanse volwassenen in een natuurlijke experimentele studie.

Methoden
Een instrumentele variabele analyse werd uitgevoerd met behulp van gegevens van 169.061 respondenten geboren in de periode 1940-1978. Zij namen deel aan de studie in 2006, 2008 of 2010. De gegevens van het cross-sectionele onderzoek van het Behavioral Risk Factor Surveillance System (BRFSS) in 2006, 2008 en 2010 werden samengevoegd en geanalyseerd. De BRFSS is een telefonisch onderzoek onder de bevolking van 18 jaar of ouder in de VS. Willekeurige variatie in tandverlies als gevolg van differentiële blootstelling van kinderen aan drinkwaterfluoride werd als instrument gebruikt.

Resultaten
Amerikaanse volwassenen die in hun kindertijd aan drinkwaterfluoride werden blootgesteld hadden meer resterende tanden (F = 73,4). Voor elk extra tandverlies stegen depressieve symptomen volgens de Patient Health Questionnaire depression (PHQ-8) score met 0,146 (95% BI 0,008-0,284), en de kans op klinische depressie (PHQ ⩾10) steeg met 0,81 procentpunten (95% BI −0,12 tot 1,73).

Conclusies
Tandverlies verhoogt wel degelijk het welzijn van mensen en vergroot de kans op depressie onder Amerikaanse volwassenen. Het verliezen van tien of meer tanden had voor volwassenen een vergelijkbare impact als volwassenen met een depressieve stoornis die geen antidepressiva kregen.

Lees meer over het onderzoek Causal effect of tooth loss on depression: evidence from a population-wide natural experiment in the USA (Engelstalig)

Bron: Cambridge University | Auteurs: Y. Matsuyama, H. Jürges, M. Dewey en S. Listl
Beeld: © Medicshots / Alamy / mauritius images