Onderzoek naar verband tussen mondgezondheid en psychische aandoeningen

Diederik Wieman
Nieuw onderzoek onder jong volwassenen door de Universiteit van Ulm toon het verband aan tussen mondgezondheid en psychische aandoeningen. Het gaat met name om de relatie tussen de mondgezondheid en depressieve klachten, eetstoornissen en onvrede met het eigen lichaam.

‘Interessant is ook dat stress-symptomen een belangrijke rol lijken te spelen’, zegt onderzoeksleider professor Cornelia Hubert, hoofd van de afdeling toegepaste psychologie van de universiteit. Volgens Hubert lag de focus bij onderzoek naar mondgezondheid tot nu toe vooral op oudere patiënten. In deze bevolkingsgroep is het verband tussen tand- en tandvleesaandoeningen en mentale en fysieke beperkingen, zoals dementie of hart- en vaatziekten, al heel goed onderzocht. Zij heeft via een online pilot studie nu ook gekeken hoe dat bij jong volwassenen zit. Ze onderzocht bij gezonde jonge volwassenen of zelf gerapporteerde depressieve symptomen en houdingen ten opzichte van voeding en het lichaam in verband kunnen worden gebracht met de mondgezondheid. In totaal vulden 162 volwassenen de gestandaardiseerde vragenlijsten in. Ze gaven onder meer informatie over de depressieve klachten die ze hadden ervaren, eetgewoonten, lichaamsbewustzijn en algemeen gezondheidsgedrag. Ook de mondgezondheid werd uitgevraagd. De resultaten lieten significante verbanden zien tussen mondgezondheid, depressieve klachten, ontevredenheid over het eigen lichaam en boulimisch eetgedrag. Interessant is dat psychofysiologische stress-symptomen ook een belangrijke rol lijken te spelen. Een ander opvallend resultaat is dat bij vrouwen problemen met de mondgezondheid altijd gepaard gingen met stemmingsstoornissen zoals depressieve symptomen of angst. Bovendien rapporteerden mensen die ontevreden waren over hun eigen lichaam ook vaker een slechtere mondgezondheid. De nu gepubliceerde studie is een opmaat naar een groter onderzoeksproject “Mondgezondheid en Psyche – PSY-ORAL”. Financiering daarvoor komt onder meer van het Duitse Kenniscentrum voor Tandheelkunde. Kijk hier voor meer informatie.