TP Boekkeuze

Twee boeken uitgelicht.

In de ban van de pijn

Of je het leuk vindt of niet; als tandarts krijg je maken met pijn. Pijn bij patiënten of misschien wel pijn bij jezelf, omdat je werkhouding verkeerd is of omdat die ene verjaardagsavond toch wat gezelliger bleek dan vooraf gepland. Maar wat is pijn eigenlijk? Een waarschuwing van het lichaam dat er iets niet goed gaat? Een soort verkeersopstopping in de hersenen, overprikkeling dus? Of zit het alleen maar tussen de oren. Aanstellerij? We kennen natuurlijk allemaal wel de Vas-score (visueel) en de NRS-score (numeriek). Dan weten we een heel klein beetje wat iemand ervaart, maar nog steeds niet wat pijn is. Okay, het boek van Ben van Cranenburgh lag misschien niet bovenop in uw vakantiekoffer, dus neem er nu dan even de tijd voor. Toen ik het kocht, zaten ze op de zevende editie van PIJN, vanuit een wetenschappelijk perspectief. Inmiddels is de tiende editie uit en is de ondertitel geactualiseerd; ‘PIJN, nieuwe inzichten – andere aanpak’.
Het alleraardigste van dit boek is dat het heel leesbaar geschreven is. Zo leesbaar zelfs dat ik voor het slapen gaan voor de moeilijke keuze sta om de vuistdikke trilogie ‘In de ban van de Ring’ van Tolkien of dit boek van Ben van Cranenburgh te pakken. Als ik dan uiteindelijk toch kies voor de laatste, hebben mijn patiënten er misschien ook nog iets aan. Een must-have voor iedereen die meer wil weten over pijn. (Sander Loos).
PIJN, nieuwe inzichten – andere aanpak
Auteur: Ben van Cranenburgh
Omvang: 431 pagina’s
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghem
ISBN 9789036825917
Prijs: € 46,71

Studentikeus

Het Textbook of General Pathology for Dental Students is, zoals de titel al doet vermoeden, onder redactie van E.R. Prabhu speciaal geschreven voor studenten tandheelkunde. Het bestaat uit zestien hoofdstukken met vooral veel verhelderende tekeningen, een enkele foto en overzichtelijke tabellen.
De tekst wordt logisch gepresenteerd en is opgezet om klinische relevantie waar nodig te benadrukken. Hoofdstukken over veel voorkomende systemische en orofaciale ziekten zijn ook opgenomen om de fundamentele relevantie van pathologie voor de klinische tandheelkunde te benadrukken. De schrijfstijl is aangenaam. Het boek behandelt kernonderwerpen zoals cellulaire pathologie, ontsteking, weefselherstel, immunopathologie, genetische aandoeningen, infectieziekten, neoplasie, voedings- en omgevingspathologie en pijn en pathologie van orgaansystemen die relevant zijn voor de praktijk van de tandheelkunde. Het beoogt studenten te helpen bij het holistisch formuleren van klinische beslissingen. Het bespreekt pathologieprincipes die essentieel zijn voor het begrijpen van het ziekteproces.
En ook in dit boek aandacht voor het fenomeen pijn. Wie het boek van Ben van Cranenburgh heeft gelezen kan hoofdstuk 16 van dit boek wel overslaan. Maar als je in het kort bijgepraat wil worden over de classificaties van pijn ben je met drie pagina’s klaar. En welke student wil dat nu niet? (Sander Loos).
Textbook of General Pathology for Dental Students
Auteur: S.R. Prabhu