Wereld Mondgezondheidsdag: aandacht voor groeiende gezondheidskloof

Diederik Wieman

Op 20 maart was het Wereld Mondgezondheidsdag. Ter gelegenheid hiervan publiceerde de European Foundation of Periodontology (EFP) een rapport over de groeiende gezondheidskloof in de mondzorg.

Het onderzoeksrapport “Time to put your money where your mouth is: addressing inequalities in oral health” stelt dat bijna de helft van de wereldbevolking wordt getroffen door mondziekten. Cariës bijvoorbeeld, treft wereldwijd 2 miljard mensen en ernstige tandvleesaandoeningen treffen 1 miljard patiënten. Verder concluderen de onderzoekers dat het aanpakken van risicofactoren zoals voeding, tabak en alcoholgebruik niet alleen helpt om mondaandoeningen te verminderen, maar ook ziektes die verband houden met mondaandoeningen waaronder diabetes, hartaandoeningen, kanker en hersenbloedingen (CVA). Ook vraagt het rapport aandacht voor een betere toegankelijkheid van de mondzorg. Met name voor kwetsbare groepen is goede mondzorg vaak niet financieel niet haalbaar. Volgens het CBS gaat 1 op de 3 mensen (30%) met lagere inkomens niet naar de tandarts, vergeleken met 13% van de hogere inkomensgroepen.

Het rapport, dat in opdracht van de EFP met ondersteuning van Haleon (o.a. Parodontax en Sensodyne) werd geschreven, is hier te downloaden.