Kennisvraag TP Kennistoets 2019-7 | Wat weet u van lachgas

Antwoorden A, C en D zijn juist.

Toelichting

Indicaties van lachgassedatie

Patiënten met een beperkte coöperatie als gevolg van:

• - een verstandelijke beperking
    • - een lichamelijke beperking
    • - een extreme kokhalsneiging
    • - een extreme angst voor de tandheelkundige behandeling of combinaties hiervan. Ook in spoedgevallen kan het gebruik van lachgassedatie geïndiceerd zijn, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende gelegenheid is een angst-behandeltraject te starten.

Contra-indicaties van lachgassedatie

• - onvoldoende medewerking van de patiënt aan de lachgassedatie
    • - zwangerschap, in het eerste of tweede trimester, of patiënten met een zwangerschapswens
    • - herbelevingen van psychische trauma’s, psychotische stoornissen, claustrofobie
    • - chronische longziekten, zoals astma, COPD, mits dit leidt tot een ASA-score hoger dan II
    • - slikstoornissen
    • - bepaalde medicatie: zoals sedativa, andere medicatie met sederende (bij)werkingen, bleomycine
    • - neuromusculaire aandoeningen, zoals MS, ziekte van Duchenne, mits dit leidt tot een ASA-score hoger dan II
    • - acute otitis media
    • - obstructie van de buis van Eustachius
    • - ernstig beperkte neusademhaling
    • - vitamine B12-deficiëntie of bekende genetische aandoeningen van het vitamine B12/foliumzuurmetabolisme
    • - oogoperatie, korter dan 6 maanden geleden, waarbij SF8 of C3F6 gas is gebruikt
    • - hersen- of hartoperatie, korter dan 6 weken geleden
    • - scubaduiken in de afgelopen 24 uur

• Bron Broers, D.L.M. (2017). Voorwaarden voor het toepassen van lichte (inhalatie) sedatie in de tandheelkunde door middel van zuurstof-lachgas door tandartsen, artsen en mondhygiënisten. Utrecht: KNMT.