Terugblik op geslaagd Jaarcongres Tandheelkunde

Samenvatting van een verslag door de studenten tandheelkunde Audrey, Tobias en Vincent van het UMC Groningen.

Een line up van top- sprekers passeerde de revue waarbij TP-redacteur Irfan Abasen implantoloog Wiebe Derksen de dag openden met onderwerpen op het gebied van implantologie.

Irfan Abas wist ons, middels een strakke keynote en prachtige fotografie, te vertellen over de timing van implanteren in de esthetische zone, waarbij hij altijd vooraf een CBCT maakt om op basis daarvan te bepalen of hij immediaat kan implanteren of dat het beter is om voor het aanbrengen van botvervangers in de alveole te gaan en na 3 maanden te implanteren. Een handige tip die hij gaf was de cotton-roll techniek: hierbij plaats je een wattenrol in de omslagplooi voor het maken van de CBCT-scan, zodat de dikte van de weke delen goed beoordeeld kan worden.

Het verhaal van Wiebe Derksen, over digitale tandheelkunde en implantologie, sloot hier mooi bij aan. Zo kregen we te horen dat het digitaal afdrukken bij meer dan drie implantaten te onnauwkeurig is, ondanks dat er in-vitrostudies zijn waar dit wel mogelijk is. Middels tips en trucs, zoals de abutments nog niet aan de abutments te laten verlijmen door de technicus voor een betere pasvorm, brengt hij een boeiend verhaal.

Van implantaten naar orthodontie door Guus van den Bosch, die beschrijft hoe hij met composiet standsveranderingen van gebitselementen teweeg kan brengen om het gebit meer harmonieus te krijgen. Erik Reukers haakt hierop in dat extracties in de tandheelkunde ter discussie staan, met als conclusie dat sommige patiënten behandeld kunnen worden zonder extracties, maar dat dat niet bij elke patiënt kan.

Het TP-congres 2019 werd door de bezoekers gewaardeerd met een 7,9!

Sommige gebitten zijn esthetisch niet fraai door hun stand van de tanden, andere gebitten missen de esthetiek door verkleuringen. Gelukkig was daar Erik-Jan Muts, die ons met een beslisboom alles vertelde over micro-invasieve cariësinfiltratie voor behandeling van storende witte vlekken op tanden. Hij leert ons dat deze vlekken te maken hebben door luchtbellen in het glazuur, waardoor de lichtweerkaatsing verandert en hoe we deze kunnen behandelen met etsinfiltratie.

Van esthetiek over naar pijn, dat is waar tandartsendodontoloog Dieuwertje de Groot iedere dag te maken heeft. Zij geeft ons antwoord op de vraag of we pijnstillers nodig hebben en wanneer antibiotica geïndiceerd zijn. Parodontitis apicalis is een immuunreactie op geïnfiltreerde bacteriën in een necrotische pulpa, met als gevolg een ontsteking die weefseldruk veroorzaakt met een kloppende pijn tot gevolg. Na een endodontische behandeling ervaart nog 20% van de patiënten maximaal 1 dag pijn. Bij enkele patiënten kan de pijn echter nog 7 tot 10 dagen aanhouden. In deze gevallen is geen antibiotica geïndiceerd, dat is enkel bij een abces nodig.

Kindertandarts en onderzoeker Dien Gambon laat ons zien wanneer het gebruik van zilverdiaminefluoride (SDF) is geïndiceerd, met name bij jonge kinderen met zeer actieve cariës. Door het gebruik wordt de cariëslaesie weliswaar zwart, maar stopt wel het cariësproces. Maurits Kuijper helpt ons vervolgens te kiezen wanneer een endokroon een goede optie is.

Tot slot sluit Hans van Pelt de dag af met gebitten die verloren lijken, maar waar hij een goede reconstructie van kon maken, zoals met telescoopkronen. Met elke rehabilitatie is het volgens hem van belang dat de prognose staat of valt met een juist occlusie en articulatie.

Terugkoppeling van de deelnemers